oneclap

Direktlänk till inlägg 25 november 2013

Novellanalys - Gåtan

Av Per Isberg - 25 november 2013 15:05


Titeln ”gåtan” får min uppmärksamhet och den sätter en spännande stämpel på novellen som kanske inte riktigt uppfyller vad man förväntar sig, det finns en gåta, förvisso finns den mellan raderna. 


Novellen handlar om Marie, en flicka som är 17 år gammal. Hon växer upp ensam med sin far i vad jag tror är en fransk koloni någonstans i världen då de framkommer franska ord och miljön är tropisk och interkontinental. Marie känner sig instängd och ofullständig, hennes pappa tillåter henne inte att gå till skolan som alla andra elever, hon tvingas ta två steg från huset till bilen för att sedan ta två steg från bilen till skolan. Pappans vision är att en bon garcon - en lämplig ung man ska be om hennes hand och få en lycklig framgångsrik framtid tillsammans. Marie är instängd och tillåts inte att göra någonting. Instängd i huset dag in och dag ut. De enda Marie vill är att vara som alla andra - fria. En frågeställning som slår en under texten är vad pappan egentligen vill med Marie, vill han henne gott eller ont? Är de kanske det som är gåtan? I slutet av novellen framkommer det att Marie är gravid och att hon är rädd att fadern kommer slå henne. Då tänker hon för sig själv: ”Redan känner hon rappen hon kommer få. Hennes far och bältet”. Det kan vara ett bevis för att fadern vill henne genuint illa.


Novellen är fylld av symbolik. De mesta speglar Maries instängdhet och ofullständighet. Den tydligaste symbolen är en dront på faderns nyckelring, så klumpig, onödig och instängd. Dronten följer med genom novellen. En dront var en fågel som inte kunde flyga, den var klumpig och anses onödig - det är just så Marie känner sig. Vid ett tillfälle läggs nyckelknippan ned i faderns ficka, de speglar Maries instängdhet. Nycklarna är också en symbol för att Marie är instängd. Nycklarna har makt. Makten att låsa in henne i huset så att hon aldrig får gå ut och promenera i solen.


Dronten kan också symbolisera en utdöende art - fadern. Författaren kanske vill se fadern som den sista generation som har makten över sin dotter, att faderns agerande är omodernt och samspelar inte med nutiden.


Hela tiden framkommer Maries rädsla för att bli instängd, det är som en konflikt mellan Marie och instängdheten, vem kommer vinna? Kommer instängdheten vinna över Marie så att hon bryter ihop? Konflikterna i novellen är inte tydliga, de flesta döljs mellan raderna men Maries aggressioner mot fadern framkommer, men är inte tydliga. Ett exempel på det är när hon ska skriva en uppsats om något hon stör sig på. De leder till att hon kommer att tänka på allt som stör henne, däribland faderns och hans handlingar. Hon suddar ut sin text hårt.


Marie och fadern är de ända personerna i novellen. Man får inte veta så mycket om Marie egentligen. De man får reda på är att hon är sjutton år gammal, hon har torrt hår och spruckna fötter. Texten förmedlar hennes sargade ansiktsuttryck och ledsamhet. Hon är rädd för allt som har med instängdhet att göra. Hon är rädd när fadern låser dörren, när bildörren stängs och när nyckelknippan skramlar.


Novellens berättarperspektiv är i tredjeperson vilket innebär att karaktärerna beskrivs med han och hon. Den berättas av en allvetande berättare. Att det är en allvetande berättare kan både vara en fördel och en nackdel. Om berättaren hade varit i tillexempel Maries perspektiv kanske man skulle fått lite mer beskrivningar på hur just hon kände sig men då hade novellen kanske tenderat till att bli för subjektiv. Fördelen med att den berättas av en allvetande berättare är att den blir objektiv. 


Man kan se olika mönster i novellens stil och språk. Författaren Lindsey Collen skriver med relativt korta meningar för att bidra till ett högre tempo såväl som att det blir mer effektfullt. Ett exempel på det är: ”Sedan sade hon högt, rakt ut: ”Far och dotter och nycklar och pengar.  Hon darrade. Hennes egna ord skrämde henne.” Den är skriven i kronologisk ordning vilket jag uppskattar då den blir enligt mig mer logisk och tydligare.



Författaren till novellen, Lindsey Collen är född i Sydafrika. Hon är känd för att strida för kvinnors rättigheter och har skrivit ett flertal noveller och romaner som skildrar just detta.  I den här novellen vill Lindsey Collen berätta för omvärlden om kvinnornas rätt i samhället och kanske hur en enskild individ, i detta fallet fadern, kan förstöra för en människa.


I och med att hon växte upp i Sydafrika kan novellen mycket väl skildra hennes uppväxt och de kan förklara varför hon idag jobbar med kvinnornas rättigheter. Miljön i texten stämmer bra överens med miljön i Sydafrika.


Novellen kan ha stor betydelse för kvinnor och flickor som är instängda och på så sätt känna samhörighet. Den kan också ha stor betydelse för omvärlden som får sätta sig in i hur en kvinna eller tjej kan ha det. Den speglar samtida problem i form av kvinnornas rätt och frihet i samhället. Temat ofri som finns i novellen är ett universellt problem, relationen barn mot föräldrar där barnen tillexempel känner sig tvingad att prestera i tillexempel skola och sporter. Även ifall de inte tar sig lika extrema uttryck som i novellen så är detta ett allmänmänskligt problem, oberoende av kulturella och religiösa skillnader.


Även om det inte alltid är lika extremt som i novellen så relationen barn och föräldrar där barn kan känna press att prestera av sina föräldrar.


Novellen tillhör modern afrikansk litteratur. Eftersom den är skriven sent 1900-tal så kan man inte säga att den tillhör 


Jag tycker att novellen är riktigt bra. Det jag gillar med den är de korta och intensiva meningarna vilket bidrar till ett högt tempo. Jag gillar också symboliken i novellen, det finns väldigt mycket att utläsa mellan raderna vilket gör att den är fri att tolka som man vill. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Per Isberg - 27 november 2013 17:25

Idag så fortsatte vi med grupparbetet nästan hela dag, vi har diskuterat fram en del nya och nyanserade tanker om rasismen i Sverige. Vi har ett bra upplägg om hur vår lektion ska vara och fick mycket inspiration på hur man kan interagera publiken i ...

Av Per Isberg - 26 november 2013 13:54

Dagen blev en uppföljare till gårdagen. Vi började med att bli indelade i grupper av tre eller fyra med andra som hade valt samma val av tema som jag; Rasism i Sverige med inriktining på samer.    Vi tog reda på information om samer och hur de ha...

Av Per Isberg - 25 november 2013 15:09

Dagen har varit full av erfarenheter och lärdom. Man har fått väldigt många nya nyanserade infallsvinklar och har fått lära sig om rasismens historia både nationellt och kontinentalt.    Dagen började på tredje våningen där vi slungades in i ämne...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<<
November 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards